Aktuellt program

Föreningens program sommaren och hösten 2019

Du som inte är medlem betalar 50:- i entréavgift.

Tisdag den 14 maj kl. 18.30 – Inköpskväll på Backamo Handelsträdgård

Presentation av årets nyheter och rabatterade inköp. Medlemskortet ska bäras väl synligt för erhållande av rabatt. Föreningen och Backamo Handelsträdgård bjuder på kaffe & te med dopp.

Lördag den 15 juni – Sommarresa till Tjörn via Göteborg

Vi åker från Attarpsskolans parkering kl 07:00. På vägen intar vi egen medhavd förmiddagsfika. Första besöket blir på Tjörns Trädgårdar där Mikael S Andersson håller föredrag och visar sin plantskola. Vi äter också lunch där (soppa med tillbehör). Därefter åker vi vidare till ytterligare några trädgårdar med chans till fler inköp och tar även paus för en eftermiddagsfika. Mer information om trädgårdarna ges under resan. Vi räknar med att vara hemma senast kl 21:00.

Priset för resan blir ca 450 – 500 kr beroende på antal deltagare. Vid eventuella frågor kontakta Göran Wester via e-mail westers78@hotmail.com alternativt telefon 036 – 769 65.

Tisdag den 2 juli kl. 18:00 – Trädgårdsbesök hos Åsa Karlsson

Vi träffas på Bivägen 5 i Vättersnäs och får en visning av Åsa Karlssons trädgård  ”Fröken Karlssons Täppa”.

Tag med eventuellt eget fika.

Lördag den 24 augusti kl. 10.00 – Växtmarknad på Eklundshov

Vi samlas vid paviljongen hos Eklundshovs koloniträdgårdsförening i Kortebo för växtmarknad i samarbete med Eklundshov. Skänk ditt överskott av plantor, trädgårdsprylar, böcker, tidningar mm till föreningarna som säljer dem för en billig penning. Vi får även möjlighet att titta runt i områdets olika koloniträdgårdar.

Torsdag den 29 augusti kl. 19.00 – Alpiner och andra udda växter

Gerben Tjeerdsma från Gerbianska Trädgården på Råda säteri i Mölnlycke berättar och visar hur vi kan odla alpiner och andra udda växter allt efter hur de trivs i sin normala miljö. Gerben har även med sig växter till försäljning.

Gerben är trädgårdsmästaren från Holland som har arbetat 17 år i Botaniska trädgården i Göteborg och även många år som trädgårdsmästare på Universeum i Göteborg. Han har en mycket stor kunskap om allt som växer i våra trädgårdar.

Torsdag den 26 september kl. 19.00 – Växter från när och fjärran

Jonas Grund från Stolpens trädgård i Kristinehamn i Värmland håller föredrag om växter från när och fjärran. Jonas har också med sig växter till försäljning.

Jonas är utbildad landskapsingenjör på SLU Alnarp i Skåne. Han har sedan 2006 en omfattande och populär plantskola i Kristinehamn. Jonas har också varit webbrådgivare på Gröna rum och varit anställd på Botaniska trädgården i Göteborg.

Torsdag den 24 oktober kl. 19.00 – Chelsea flower show

Maria Engblom från Rosebuds’s Tours berättar om och visar bilder från Chelsea flower show. Utställningen arrangeras av Royal Horticultural Society på Royal Hospital i stadsdelen Chelsea i London i slutet av maj månad varje år. Utställningen har anordnats sedan 1912 och är en av världens mest kända trädgårdsutställningar.

Rosebud’s Tours är ett litet familjeägt företag som har anordnat resor till Chelsea flower show sedan 2002.

Tisdag den 26 november kl. 18:00 – Inköpskväll hos Curenstams blommor

Vi köper årets advents- och julblommor med 10% rabatt. Curenstams bjuder på glögg och tilltugg.

Torsdag den 28 november kl. 19.00 – Gamla och nya favoriter

Camilla Daher från Värnamo håller föredrag om gamla favoriter och nya bekantskaper i ett älskat kaos.

Camilla har alldeles nyss gett upp sin paradisträdgård i Värnamo och flyttat till Gnosjö för ett nytt stort projekt. Vad månde bliva av det?