Aktuellt program

Föreningens program våren 2019

Du som inte är medlem betalar 50:- i entréavgift.

Torsdag den 31 januari kl. 19.00 – Årsmöte & Fröken Karlsson Täppa

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Föreningen bjuder på fika och säljer lotter på blomsterlotteri med många vinster.

Efter fikat föreläser Åsa Karlsson från Vättersnäs, ”Fröken Karlssons täppa”, på temat ”Hur man skapar en trädgård – väggar, golv och rum”. Åsa visar även bilder från egen och andras trädgårdar.

Torsdag den 28 februari kl. 19.00 – Min Dahlia-värld

Annika Christoffersson gästar oss och föreläser på temat ”Min Dahlia-värld” där hon berättar om varför, hur och var hon odlar.

Det blir information om dahlian och dess historia och beståndsdelar, om Svenska Dahlia- sällskapet samt förevisning av knöldelning och fotovisning.

Torsdag den 28 mars kl. 19.00 – Att odla i växthus

Linda Aldelius från Aldelius Trädgårdsdesign i Skillingaryd kommer och föreläser i ämnet ”Att odla i växthus”. Vad passar bäst i växthus och varför?

Vi får även tips och inspiration på hur man kan förlänga odlingssäsongen.

Torsdag den 25 april kl. 19.00 – Farbror Grön

Johannes Wätterbäck, alias Farbror Grön, kommer till oss och föreläser på temat ”Odla där du är”.

Du behöver inte ha en stor trädgård för att kunna odla. Johannes berättar hur du enkelt kan odla goda grönsaker i dina fönster, på din balkong, takterrass, pallkrage, växthus eller friland. Praktiska odlingstips varvas med sortrekommendationer och gröna recept.

Tisdag den 14 maj kl. 18.30 – Inköpskväll på Backamo Handelsträdgård

Presentation av årets nyheter och rabatterade inköp. Medlemskortet ska bäras väl synligt för erhållande av rabatt. Föreningen och Backamo Handelsträdgård bjuder på kaffe & te med dopp.

Lördag den 15 juni – Sommarresa

Sommarresan sker den 15 juni och går till Tjörn via Göteborg.

Vi åker från Attarpsskolans parkering kl 07:00. På vägen intar vi vår medhavda fikakorg. Första besöket blir på Tjörns Trädgårdar där Mikael S Andersson kommer att hålla ett kort föredrag samt visa sin plantskola. Vi kommer också att inta vår lunch där (soppa med tillbehör). Mätta och belåtna och med massor av nya inköp drar vi vidare till ytterligare några trädgårdar med chans till fler inköp. Vi hinner också med att inta en eftermiddagsfika. Vi räknar med att vara hemma ca 19:30.

Priset för resan blir ca 450 – 500 kr beroende på antal deltagare. Anmälan kan göras tidigast på medlemsmötet i februari. Det kommer även gå att anmäla sig via mail till Göran Wester westers78@hotmail.com