Aktuellt program

Föreningens program för våren och försommaren 2020

Du som inte är medlem betalar 50:- i entréavgift.

Torsdag den 30 januari kl. 19.00 – Årsmöte + Makrofoton av Karin Lundgren

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Föreningen bjuder på fika och säljer lotter på blomsterlotteri med många vinster.

Efter fikat visar Karin Lundgren från Bankeryd bilder på ”Blommor och natur ur mitt perspektiv”. Karin har en bakgrund som florist och trädgårdsdesigner och hon använder numera kameran som verktyg.

Torsdag den 27 februari kl. 19.00 – Frukt och bär

Åke Truedsson håller föredrag på temat frukt och bär, både vanliga och mer ovanliga sorter, och visar massor av bilder. Åke berättar om hur man får bäst smak och hur man odlar på bästa sätt. Han berättar även om nyttigheter i frukter och bär med effekter som kan vara fantastiska.

Kvällens föredrag är ett samarrangemang med Eklundshovs koloni-trädgårdsförening.

INSTÄLLT – Torsdag den 26 mars kl. 19.00 – Bonsaier

Dan Petersson från Svenska Bonsaisällskapet gästar oss. Dan berättar om historia och myter kring bonsaier, vilka träd som går att använda, vilket substrat de ska odlas i, hur de formgivs och vilka krukor som passar. Det blir även en liten utställning med bonsaier.

INSTÄLLT – Torsdag den 23 april kl. 19.00 – Japanska trädgårdar

Jacky Thang föreläser och visar bilder på temat japanska trädgårdar. Jacky med många inspirationsresor till Japan och Kina talar om att den svenska naturen bjuder på oanade möjligheter att skapa en egen Japaninspirerad trädgård. En japansk trädgård skapar ett rogivande lugn och är en källa till välbefinnande, inre balans och avkoppling.

Jacky Thang är ordförande i Värnamo trädgårdsförening.

INSTÄLLT – Tisdag den 12 maj kl. 18.30 – Inköpskväll på Backamo Handelsträdgård

Presentation av årets nyheter och rabatterade inköp. Medlemskortet ska bäras väl synligt för erhållande av rabatt. Backamo Handelsträdgård och föreningen bjuder på kaffe & te med dopp.

INSTÄLLT – Tisdag den 19 maj kl. 18.00 – Växtmarknad på Eklundshov

Vi samlas vid paviljongen hos Eklundshovs koloniträdgårdsförening i Kortebo för växtmarknad i samarbete med Eklundshov. Skänk ditt överskott av fröer, sticklingar, plantor, trädgårdsprylar, böcker, tidningar mm till föreningarna som säljer dem för en billig penning.

Vi får även möjlighet att titta runt i områdets olika koloniträdgårdar. Medtag egen fikakorg.

INSTÄLLT – Lördag den 4 juli – Sommarresa till trakterna kring Skövde och Skara

Vi åker från Attarpsskolans parkering kl 07:00 och beräknas vara hemma igen ca kl 20:00. På vägen intar vi egen medhavd förmiddagsfika. Vi besöker bl a Karin och Stellan Olsson och deras stora trädgård på 5000 kvm. Ytterligare tre trädgårdsbesök, lunch samt eftermiddagsfika planeras hinna med. Mer information om trädgårdarna ges under resan.

Vid eventuella frågor kontakta Göran Wester via e-mail westers78@hotmail.com alternativt telefon 036 – 769 65.

Anmälan till resan kan göras under perioden 1-15 april till Bernt Hernell och enbart via e-mail bernt.hernell@telia.com

Priset för resan är 450 kr och det inkluderar bussresa, lunch, eftermiddagsfika och besök i flera privata trädgårdar. Resan ska vara betald senast 30 april och betalning görs via föreningens bankgiro 507–2590 alternativt via swish till 070-684 25 65 (Evert Östvall).